Legal Discussion with EU Symbolism

Reforma wzorów przemysłowych w Unii Europejskiej

18 listopada 2024 r. opublikowany został nowy pakiet legislacyjny wprowadzający reformę wzorów przemysłowych na poziomie unijnym. Pakiet reform legislacyjnych w zakresie wzorów obejmuje dwa akty prawne:

  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2822 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 6/2002 w sprawie wzorów wspólnotowych i uchylenia rozporządzenia Komisji (WE) nr 2246/2002;
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2823 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie prawnej ochrony wzorów przemysłowych.

Mają one na celu dostosowanie systemu ochrony wzorów przemysłowych w UE do realiów ery cyfrowej oraz zwiększenie jego dostępności i efektywności dla wnioskodawców.

Etapy reformy

Rozporządzenie nr 2024/2822 wchodzi w życie dwadzieścia dni po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zawarte w nim zmiany będą wchodzić stopniowo w dwóch etapach:

Etap 1: Niektóre zmiany obowiązują już od 1 maja 2025 r.

Etap 2: Pozostałe zmiany, w tym wynikające z prawa wtórnego, będą miały zastosowanie od 1 lipca 2026 r.

Dyrektywa nr 2024/2822 w sprawie wzorów weszła w życie wraz z rozporządzeniem zmieniającym 8 grudnia 2024 r. Państwa członkowskie będą miały 36 miesięcy na implementacje do prawa krajowego.

Najważniejsze zmiany

Zmiany w terminologii

Nazwa „zarejestrowany wzór wspólnotowy” zmienia się na o wiele prostszą - „wzór unijny”. Właściciel wzoru unijnego będzie mógł poinformować, że jego produkt jest chroniony wzorem poprzez umieszczenie na produkcie symbolu (D):

Takiej informacji może towarzyszyć tez numer rejestracji wzoru przemysłowego lub link, prowadzący do przedstawienia wzoru przemysłowego w rejestrze.

Ta zmiana ma na celu zwiększenie świadomości na temat systemu rejestracji wzorów przemysłowych, ułatwienie wprowadzania do obrotu zarejestrowanych wzorów oraz zwiększenie ich widoczności.

Nowe definicje

Bardzo ważną zmianą jest wprowadzenie nowej definicji wzoru przemysłowego i produktu.

Według nowej definicji, wzór przemysłowy oznacza postać całego produktu lub części produktu wynikającą z cech, w szczególności linii, konturów, kolorów, kształtu, faktury lub materiałów samego produktu lub jego dekoracji, włączając w to ruch, przechodzenie lub jakikolwiek inny rodzaj animacji tych cech.

W porównaniu do poprzedniej definicji, nowością jest rozszerzenie zakresu cech wzoru przemysłowego o animację i ruch. Oznacza to, że wzór przemysłowy może chronić nie tylko statyczny wygląd produktu, ale także:

  • sposób, w jaki produkt się porusza czy zmienia,
  • dynamiczne efekty np. animacje.

Z kolei zgodnie z nową definicją produkt oznacza każdy przedmiot przemysłowy lub rękodzielniczy inny niż programy komputerowe, niezależnie od tego, czy jest on zawarty w przedmiocie materialnym, czy też materializuje się w formie niefizycznej, w tym:

a) opakowanie, zestawy artykułów, przestrzenne rozmieszczenie elementów mających tworzyć środowisko wewnętrzne lub zewnętrzne oraz części przeznaczone do złożenia produktu złożonego;

b) prace lub symbole graficzne, logo, powierzchniowe motywy zdobnicze, kroje pisma typograficznego oraz graficzne interfejsy użytkownika.

Zmieniona definicja produktu wyraźnie wskazuje, że może on mieć formę fizyczną oraz niefizyczną. Pozwala to na ochronę projektów cyfrowych – ikon, interfejsu, ale także wyglądu cyfrowych produktów – np. ubrań czy skórek w grach komputerowych.

Druk 3D

Właściciel unijnego wzoru przemysłowego może teraz zakazać działań, które polegają na tworzeniu, pobieraniu, kopiowaniu i udostępnianiu innym osobom lub rozpowszechnianiu wśród innych osób wszelkich nośników lub oprogramowania komputerowego utrwalających wzór przemysłowy w celu umożliwienia wykonania produktu, w którym wzór przemysłowy jest zawarty.

Takie sformułowanie pozwoli łatwiej chronić właścicieli wzorów przed tworzeniem ich kopii za pomocą drukarek 3D. Z kolei dodanie zakazu rozpowszechniania programów komputerowych, zawierających wzór przemysłowy, przyczyni się do wzrostu ochrony cyfrowych wzorów przemysłowych.

Nowe ograniczenia

Oprócz poszerzenia praw wyłącznych zostały również dodane dwa nowe ograniczenia. Właściciel wzoru przemysłowego nie będzie mógł zakazać działań, które polegają na:

  • podejmowaniu działań w celu wskazania, że dany produkt jest produktem konkretnego właściciela prawa do wzoru przemysłowego, lub w celu odniesienia się do danego produktu jako do produktu konkretnego właściciela prawa do wzoru przemysłowego – chodzi o działania służące przede wszystkim identyfikacji wzoru przemysłowego,
  • podejmowaniu działań na potrzeby komentarzu, krytyki lub parodii.

Klauzula napraw

Klauzula napraw to rozwiązanie prawne, które pozwala na produkcję i sprzedaż części zamiennych wykorzystywanych w celu naprawy produktu, aby przywrócić mu początkowy wygląd. Zgodnie z klauzulą naprawy, właściciel wzoru części zamiennej (np. zderzaka samochodu czy lusterka) nie może blokować sprzedaży takich części przez innych producentów, jeśli mają one służyć do naprawy lub przywrócenia pierwotnego wyglądu produktu.

Dotychczas w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w odniesieniu do krajowych wzorów przemysłowych, mogły obowiązywać różne przepisy w zakresie klauzuli napraw. Skutkowało to tym, że w niektórych państwach klauzula 2 napraw obowiązywała, w innych nie.

Nowa dyrektywa 2024/2823 nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek wprowadzenia klauzuli napraw do krajowych przepisów. Klauzula napraw w nowych przepisach brzmi następująco:

„Ochrona nie jest przyznawana zarejestrowanemu wzorowi przemysłowemu, stanowiącemu część składową produktu złożonego – którego postać warunkuje wzór przemysłowy części składowej – i który jest używany w rozumieniu art. 16 ust. 1 wyłącznie na potrzeby naprawy tego produktu złożonego mającej na celu przywrócenie mu pierwotnej postaci.”

Państwa członkowskie muszą do 9 grudnia 2027 roku wprowadzić przepisy dotyczące tej klauzuli do krajowych przepisów.

Z kolei w odniesieniu do unijnych wzorów przemysłowych nastąpiła zmiana kosmetyczna. Klauzula napraw obecna wcześniej w przepisach przejściowych została na stałe umieszczona w treści rozporządzenia w artykule 20a.

Nowe zasady dotyczące zgłoszenia i przedłużania ochrony na wzory przemysłowe

Zgłoszenia wzorów UE nie będą mogły być składane za pośrednictwem urzędów krajowych, będzie trzeba zgłaszać je bezpośrednio w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).

Dodatkowo nowe przepisy likwidują wymóg jednolitości klas przy zgłoszeniu kilku wzorów w ramach jednego zgłoszenia. Oznacza to, że można zgłosić kilka wariantów jednego wzoru przemysłowego, a każdy z nich może być zgłoszony dla produktów z różnych klas. Pozwoli to na większą różnorodność zgłoszeń, a jednocześnie pozwoli obniżyć koszty. W jednym zbiorowym zgłoszeniu wzorów przemysłowych można teraz ująć maksymalnie aż 50 wzorów.

Ważna zmiana dotyczy również terminów przedłużenia wzorów przemysłowych. Wcześniej 5-letni przedłużenia ochrony wzoru przemysłowego można było dokonać do ostatniego dnia miesiąca, w którym kończyła się ochrona. Obecnie wniosek o przedłużenie należy złożyć do dnia wygaśnięcia rejestracji.

Zmiana opłat

Zmianie uległy także opłaty. Niektóre z opłat zostały zlikwidowane np. opłata za opóźnienie w uiszczeniu opłaty rejestracyjnej lub opłaty za odroczenia publikacji, a także opłata za rejestrację. Niektóre z nich będą podwyższone np. opłaty za przedłużenie ochrony unijnego wzoru przedstawione poniżej:

Okres odnowienia Stara opłata Nowa opłata
Pierwsze odnowienie 90 € 150 €
Drugie odnowienie 120 € 250 €
Trzecie odnowienie 150 € 400 €
Czwarte odnowienie 180 € 700 €

Inne opłaty zostaną odpowiednio obniżone co przedstawia tabela poniżej.

Rodzaj opłaty Stara opłata Nowa opłata
Opłata za wniosek o unieważnienie 350 € 320 €
Opłata za wniesienie odwołania 800 € 720 €

Zostaną wprowadzone nowe opłaty takie jak opłata za kontynuację postępowania wynosząca 400 € oraz opłata za zmianę przedstawienia zarejestrowanego unijnego wzoru przemysłowego wynosząca 400 €. Warto dodać, że wycofana została opłata za przeniesienie zgłoszenia unijnego wzoru przemysłowego oraz zarejestrowanego unijnego wzoru przemysłowego, która wynosiła 400 €.

Podsumowanie

Nowe zmiany, wprowadzone przez przepisy unijne, nie są rewolucyjne, ale mają istotne znaczenie – szczególnie w kontekście ochrony wzorów w świecie cyfrowym. Rozszerzenie definicji wzoru przemysłowego o animację, ruch oraz formy niefizyczne otwiera nowe możliwości dla twórców i przedsiębiorców.


Illustration of businessman

Sebastian Skórski

Aplikant radcowski

SEBASTIAN SKÓRSKI
APLIKANT RADCOWSKI



IMG_9463-Edit-box2

Agnieszka Fortuna

Aplikantka radcowska

AGNIESZKA FORTUNA
APLIKANTKA RADCOWSKA

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej na kierunku prawo. Doświadczenie zdobywała pracując w lubelskich kancelariach prawnych. Uczestniczka i współorganizatorka wielu konferencji naukowych. Jej zainteresowania oscylują wokół prawa autorskiego oraz prawa znaków towarowych.


sme-fund

DOFINANSOWANIA DO ZGŁOSZEŃ ZNAKÓW TOWAROWYCH, WZORÓW PRZEMYSŁOWYCH, PATENTÓW, IP SCAN I WSPÓLNOTOWEJ OCHRONIE ODMIAN ROŚLIN (SME FUND 2025)

3 lutego 2025 r. ruszyła kolejna edycja programu pn. „Fundusz dla MŚP” (ang. SME Fund), organizowanego przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).

CZYM JEST SME FUND?

SME Fund, a dokładniej Fundusz MŚP Ideas Powered for business jest programem przyznawania dotacji, który został utworzony z inicjatywy Komisji Europejskiej w celu ochrony praw własności intelektualnej małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Fundusz ten obejmuje dofinansowanie zgłoszenia znaków towarowych, wzorów, wynalazków i nowych odmian roślin oraz usługi IP Scan.

Tegoroczna edycja programu ma na celu m.in. pomoc MŚP w jak najefektywniejszym wykorzystaniu ich własności intelektualnej dla zwiększenia rozwoju i wdrażania transformacyjnych rozwiązań oraz zachęcanie większej liczby MŚP do korzystania z dostępnych funduszy.

JAKIE SĄ KRYTERIA PRZYZNAWANIA DOTACJI SME FUND?

Tegoroczna edycja funduszu przewiduje budżet w wysokości 18 mln EUR na dofinansowanie działań związanych z własnością intelektualną.

Program obejmuje swoim wsparciem mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców (MŚP) z siedzibą w UE – zatrudniających mniej niż 250 pracowników i których obrót roczny nie przekracza 50 mln euro lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro.  

SME Fund pokrywa opłaty urzędowe związane z:

  1. Rejestracją krajowego, unijnego i międzynarodowego znaku towarowego oraz wzoru przemysłowego;
  2. Badaniem stanu techniki i zgłoszeniem wynalazku w urzędzie krajowym;
  3. Kosztami prawnymi i zgłoszeniem wynalazku w Europejskim Urzędzie Patentowym;
  4. Uzyskanie ochrony na Wspólnotową Ochronę Odmian Roślin;
  5. Badaniem skanowania własności intelektualnej w firmie.

W przypadku zgłoszenia znaku towarowego do Urzędu Patentowego RP, bon zrekompensuje beneficjentowi opłaty urzędowe obejmują m.in. opłatę zgłoszeniową, opłatę za pierwszy okres ochrony, za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym lub od oświadczenia o korzystaniu z pierwszeństwa.

Należy pamiętać, że znaki, towary czy wynalazki nie mogą być wcześniej zastrzeżone. Grant otrzymany na realizację wybranej opcji nie obejmuje zwrotu kosztów czynności przed złożeniem wniosku o przyznanie dotacji.

Wniosek o grant może złożyć właściciel, upoważniony pracownik lub przedstawiciel zewnętrzny. Jednakże wnioskodawca jest wykluczony z możliwości składania wniosku np. jeśli znajduje się w stanie upadłości lub gdy w drodze prawomocnego wyroku lub ostatecznej decyzji administracyjnej stwierdzono naruszenie przez niego obowiązków dotyczących uiszczania podatków lub składek na ubezpieczanie społeczne. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj (Exclusion_situations_pl.pdf).

KWOTA DOFINANSOWANIA Z SME FUND

Dzięki funduszowi MŚP może uzyskać zwrot:

  • 75% opłat za znaki towarowe, wzory przemysłowe, wynalazki zgłaszane na szczeblu krajowym oraz w EPO, a także na Wspólnotową Ochronę Odmian Roślin,
  • 50% opłat za znaki towarowe i wzory zgłaszane poza UE oraz na koszty prawne związane ze zgłoszeniem wynalazku do EPO
  • 90% opłat za IP Scan, czyli za usługę wstępnej diagnostyki praw własności intelektualnej w przedsiębiorstwie poprzez kontakt z ekspertem ds. własności intelektualnej wyznaczonym przez krajowy urząd ds. własności intelektualnej (prawnicy z naszej Kancelarii są wyznaczeni przez UPRP do świadczenia tej usługi).

W tegorocznej edycji SME FUND przewidziano również następujące maksymalne kwoty dotacji:

  1. 700 Euro – bon na znaki towarowe i wzory przemysłowe
  2. 1000 Euro – bon na patenty krajowe i badanie stanu techniki
  3. 2500 Euro – bon na patenty europejskie i koszty prawne
  4. 1500 Euro – bon na Wspólnotową Ochronę Odmian Roślin
  5. 1350 Euro – bon na IP Scan

TERMINY

Przyjmowanie wniosków do programu SME Fund zaczęło się od dnia 3 lutego 2025 r., natomiast zakończy się dnia 5 grudnia 2025 r.

WAŻNE! Dotacje z funduszu przyznawane są zgodnie z kolejnością zgłoszeń. Wskutek ograniczonej ilości środków, zainteresowanych dotacją obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Gdy przed końcem okresu na zgłaszanie wniosków wszystkie środki przeznaczone na fundusz zostaną wykorzystane, system zostaje zamknięty. W poprzednim roku program zakończył się w październiku, mimo że początkowo datą końcową miał być 5 grudnia.

Termin do wykorzystania całej kwoty bonu to 1 miesiąc od daty otrzymania decyzji o przyznaniu dotacji. Podany termin można przedłużyć raz o następny 1 miesiąc.

Jeśli w pierwszym wniosku o zwrot kosztów nie wykorzystano całości kwoty bonu, można to zrobić w ciągu sześciu miesięcy od aktywacji bonu, żądając kolejnych zwrotów określonych opłat.

PRZYSZŁOŚĆ SME FUND

Statystyki pokazują, że polscy przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z pomocy w ramach Funduszu dla MŚP. W 2024 r. nasz kraj znajdował się na drugim miejscu pod względem złożonych wniosków w UE.

Prawnicy z Skubisz i Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych od lat wspierają przedsiębiorców w uzyskaniu dofinansowania w ramach SME Fund. Zachęcamy Państwa do odwiedzenia naszej strony internetowej https://skubisz.pl/, gdzie na bieżąco będziemy aktualizować informacje nt. warunków dofinansowania lub kontaktu z nami przez e-mail: biuro@skubisz.pl.

Więcej informacji o SME Fund (https://www.euipo.europa.eu/pl/sme-corner/sme-fund/2025/how-to-apply/ip-scan).


cropped-cropped-4715020_avatar_people_person_profile_user_icon.png

Klaudia Mirończuk

Aplikant radcowski

KLAUDIA MIROŃCZUK
APLIKANT RADCOWSKI


wzory-badanie

Badanie na czystość wzoru przemysłowego – dlaczego warto?

Kubek Stanleya, suszarka Dyson czy iPhone to produkty, które zyskały sławę nie tylko przez swoją funkcjonalność, ale także dzięki atrakcyjnemu wyglądowi. Jednym ze sposobów ochrony wyglądu produktu jest rejestracja wzoru przemysłowego. Tylko w 2023 roku Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej zarejestrował 97,024 nowych wzorów przemysłowych. W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego przed zgłoszeniem wzoru do urzędu warto przeprowadzić badanie na czystość.

CZYM JEST WZÓR PRZEMYSŁOWY?

Wzór przemysłowy służy ochronie wyglądu zewnętrznego dowolnego produktu. Konkretny wygląd produkt uzyskuje poprzez swoją kolorystykę, fakturę, materiał, kształt czy ornamentację. Żeby zapewnić skuteczną ochronę wyglądu produktu, wzór:

  • musi być nowy, tzn. przed datą pierwszeństwa, identyczny wzór lub różniący się nieistotnymi szczegółami nie mógł być udostępniony publicznie,
  • musi posiadać indywidualny charakter, tzn. być oryginalny i wywoływać na zorientowanym użytkowniku wrażenie, że nie widział niczego podobnego wcześniej.

Prawo z rejestracji wzoru przemysłowego jest ograniczone w czasie. Może być udzielone na maksymalnie 25 lat od daty dokonania zgłoszenia.

Rejestrując wzór, jego właściciel:

  • ma wyłączne prawo do korzystania ze wzoru, czyli np. do sprzedaży produktu o konkretnym wyglądzie,
  • może skutecznie podejmować kroki prawne wobec osób, które bez jego zezwolenia produkują czy sprzedają produkt o konkretnym wyglądzie,
  • może zwiększyć atrakcyjność swojej marki poprzez posiadanie w swojej ofercie produktu o unikalnym wyglądzie, innym niż produkty konkurencji.

Skuteczna ochrona wzoru przemysłowego zapewnia więc nie tylko bezpieczeństwo prawne, ale może stać się elementem strategii biznesowej.

JAK PRZEBIEGA REJESTRACJA WZORU PRZEMYSŁOWEGO?

Proces rejestracji wzoru przemysłowego jest względnie prosty. Praktycznie każdy wzór zgłoszony do ochrony zostanie zarejestrowany, pod warunkiem, że wniosek będzie dobrze skonstruowany pod względem formalnym. Wynika to z tego, że w obecnym systemie rejestracji ekspert w urzędzie nie musi badać ani przesłanki nowości, ani indywidualnego charakteru. Dzięki temu, czas oczekiwania na rejestrację wzoru przemysłowego uległ znacznemu skróceniu, co jest niewątpliwą zaletą. Z drugiej jednak strony zmniejszyła się pewność ochrony takiego wzoru. Co to może oznaczać? Dla przykładu:

Podmiot, który zarejestrował wzór przemysłowy, może być przekonany o tym, że jego wzór spełnia przesłankę nowości i indywidualnego charakteru. Mimo że w rzeczywistości urząd nie bada żadnej z tych okoliczności. Właściciel wzoru zauważa, że konkurent wprowadza na rynek produkt o identycznym wyglądzie i podejmuje kroki prawne wobec niego. Konkurent z kolei odpowiada wnioskiem o unieważnienie wzoru przemysłowego, twierdząc, że wzór nie spełnia np. przesłanki nowości. Dodatkowo do wniosku załącza zdjęcia oraz linki do stron, na których sprzedawane są produkty o identycznym lub bardzo zbliżonym wyglądzie do tych ze wzoru. Na stronach widnieje data wcześniejsza niż data rejestracji wzoru. Wniosek konkurenta zostaje uwzględniony, a podmiot traci ochronę swojego wzoru przemysłowego.

CZYM JEST BADANIE NA CZYSTOŚĆ WZORU PRZEMYSŁOWEGO I JAK PRZEBIEGA?

Badanie na czystość wzoru przemysłowego ma za zadanie sprawdzić, czy wygląd danego produktu spełnia przesłankę nowości i indywidualnego charakteru. Badanie przebiega następująco:

  1. Najpierw należy ustalić, z jakim rodzajem produktu mamy do czynienia i określić, jakie klasy z klasyfikacji lokarneńskiej będą podlegać badaniu.
  2. Następnie na tej podstawie przeszukuje się bazy urzędów patentowych, żeby sprawdzić, czy podobny lub identyczny wzór nie został już zarejestrowany.
  3. W tym samym czasie przegląda się zasoby internetowe, żeby zweryfikować czy podobny lub identyczny wzór nie jest już używany w obrocie przez kogoś innego. Co istotne, nie można się tu ograniczać tylko do rynku polskiego czy nawet europejskiego. Jeżeli podobny lub identyczny wzór jest używany gdziekolwiek na świecie, przesłanka nowości nie jest spełniona.
  4. Na koniec opracowuje się zebrane dane i ocenia zasadność oraz bezpieczeństwo zgłoszenia danego wzoru do rejestracji.

DLACZEGO BADANIE NA CZYSTOŚĆ WZORU JEST POTRZEBNE?

Po pierwsze, pozwala na sprawdzenie czy zgłoszenie wzoru nie naruszy praw z innego, już zarejestrowanego wzoru o identycznym lub bardzo podobnym wyglądzie.

Po drugie, badanie pozwala podjąć świadomą decyzję o rejestracji wzoru lub rezygnacji z takiej rejestracji, w oparciu o wskazane ryzyka prawne.

Po trzecie, wiedza na temat stanu wzornictwa na rynku może pomóc w budowaniu przyszłej strategii biznesowej i stać się przyczynkiem do stworzenia nowego produktu.

Po czwarte, świadomość, że istnieje duże ryzyko unieważnienia wzoru w przyszłości i podjęcie decyzji o zaniechaniu zgłoszenia pozwala zaoszczędzić czas oraz pieniądze, zarówno te wydane na pokrycie kosztów ochrony, ale także związane z postępowaniem o unieważnienie wzoru.

PODSUMOWANIE

Czy przeprowadzenie badania na czystość wzoru przemysłowego daje 100% pewność bezpieczeństwa jego rejestracji? Nie. Szczególnie badanie zasobów internetowych jest pod tym względem problematyczne. Zawsze istnieje ryzyko pominięcia jakiegoś produktu o zbliżonym czy identycznym wyglądzie. Ponadto, ocena, czy dany wzór jest identyczny lub łudząco podobny do innego produktu, wymaga interpretacji. W przypadkach granicznych powodzenie w postępowaniu o unieważnienie wzoru może zależeć od tego, kto będzie rozpatrywał sprawę.

Nie oznacza to jednak, że przeprowadzenie badania na czystość wzoru przemysłowego jest bezzasadne. Takie badanie powinno być nieodłącznym etapem procesu rejestracji wzoru przede wszystkim dlatego, że zwiększa świadomość ryzyka prawnego i dostarcza danych, które pozwalają podjąć bardziej przemyślaną decyzję biznesową. Często też, mimo konieczności zweryfikowania nawet tysięcy produktów, możliwe jest wskazanie wcześniejszych wzorów lub produktów, które mogą stanowić potencjalne ryzyko.


IMG_9463-Edit-box2

Agnieszka Fortuna

Aplikantka radcowska

AGNIESZKA FORTUNA
APLIKANTKA RADCOWSKA

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej na kierunku prawo. Doświadczenie zdobywała pracując w lubelskich kancelariach prawnych. Uczestniczka i współorganizatorka wielu konferencji naukowych. Jej zainteresowania oscylują wokół prawa autorskiego oraz prawa znaków towarowych.


sme-fund

SME FUND 2023 – rusza kolejny nabór wniosków na zgłoszenie znaków towarowych, wzorów przemysłowych, wynalazków i wspólnotową ochronę odmian roślin

Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) opublikował informację o terminie rozpoczęcia tegorocznej edycji programu SME Fund. Nabór wniosków planowany jest od 23 stycznia 2023 r. do 15 grudnia 2023 r.

Z dofinansowania mogą skorzystać mikro, małe oraz średnie przedsiębiorstwa (MŚP) z siedzibą w UE. Do kategorii mikro oraz małych i średnich przedsiębiorstw należą te, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników oraz których obrót roczny nie przekracza 50 mln euro lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro.  

DOTYCHCZASOWE ZASADY SME FUND

Na dzień dzisiejszy EUIPO nie potwierdziło jeszcze zasad obowiązujących w 2023 r. Poniżej przedstawiamy dotychczasowe zasady funduszu. W Polsce beneficjenci SME Fund mieli możliwość otrzymania 50% zniżki na podstawowe opłaty za zgłoszenie krajowych, unijnych i międzynarodowych znaków towarowych i wzorów przemysłowych. 

Wysokość dotacji  uzależniona była od liczby znaków towarowych bądź wzorów, które wnioskodawca planował zarejestrować oraz od wysokości opłat podstawowych za takie zgłoszenie. Kwota dotacji służyła pokryciu połowy opłaty podstawowej za zgłoszenie, co przykładowo oznacza 425 € na znak towarowy w przypadku zgłoszenia unijnego znaku towarowego (w jednej klasie). W przypadku znaków zgłaszanych w Urzędzie Patentowym RP dofinansowanie obejmowało opłatę za zgłoszenie, za 10-letni okres ochronny, publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym oraz za oświadczenie o korzystaniu z pierwszeństwa. W przypadku wzorów przemysłowych zgłaszanych w UPRP dofinansowanie obejmowało opłatę za zgłoszenie wzoru, za pierwszy okres ochronny, za oświadczenie o korzystaniu z pierwszeństwa oraz za publikację o udzielonym prawie z rejestracji.

JAK DOBRZE WYKORZYSTAĆ DOFINANSOWANIE SME FUND 2023?

Decyzja o liczbie zgłoszonych znaków towarowych lub wzorów oraz o zasięgu terytorialnym ich ochrony jest uzależniona od strategii biznesowej przyjętej przez danego przedsiębiorcę. Jeśli przedsiębiorca operuje wyłącznie na terytorium jednego państwa, wystarczająca będzie ochrona na poziomie krajowym. W przypadku działalności gospodarczej na szerszą skalę konieczne może się okazać zgłoszenie znaków towarowych bądź wzorów w EUIPO lub w innych regionalnych urzędach ds. własności intelektualnej. Podejmując decyzję o zakresie ochrony swojego oznaczenia bądź wzoru kluczowe jest uwzględnienie nie tylko aktualnej sytuacji danego przedsiębiorcy, ale i jego planów i przyszłej sytuacji na rynku.

Ilość środków dostępna w ramach Funduszu dla MŚP jest ograniczona. Dotacje na zgłoszenia będą przyznawane zgodnie z kolejnością zgłoszeń. Nasza kancelaria pomaga również bezpłatnie przy przygotowywaniu wniosków o dofinansowanie w ramach działań związanych ze zgłoszeniem znaku towarowego lub wzoru przemysłowego.

CO DALEJ Z DOFINANSOWANIEM SME FUND?

Pod koniec stycznia 2023 roku powinniśmy poznać wszystkie informacje związane z zasadami związanymi z zakresem i warunkami przyznawania dofinasowania.

Artykuł ten będziemy aktualizować na bieżąco.

Więcej informacji o SME Fund mogą Państwo również uzyskać na stronie https://euipo.europa.eu/ohimportal/pl/online-services/sme-fund lub kontaktując się z nami (biuro@skubisz.pl).


martyna-dziekan-box

Martyna Dziekan

Aplikant radcowski

MARTYNA DZIEKAN
APLIKANT RADCOWSKI

Aplikantka radcowska, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Specjalizuje się w prawie zwalczania nieuczciwej konkurencji oraz prawie własności przemysłowej ze szczególnym uwzględnieniem prawa znaków towarowych. Doświadczenie w trakcie studiów zdobywała w Uniwersyteckiej Studenckiej Poradni Prawnej UMCS oraz będąc członkinią Prezydium Studenckiego Koła Naukowego Prawników UMCS oraz prelegentką i współorganizatorką ogólnopolskich konferencji naukowych.


slider_B_03_PL

Kolejna edycja SME Fund

Ruszyła kolejna edycja SME Fund! Od dziś możliwe jest składanie wniosków o dofinansowanie zgłoszenia znaków towarowych, wzorów oraz, co nowe, patentów. Jakie zmiany przynosi edycja 2022? możliwość uzyskania do 750 eur na opłaty patentowedłuższy czas…